Kategorie: Wszystkie | Absurdy drogowe | MejsonTV | Technika
RSS
sobota, 07 listopada 2009
GDDKIA odpowiada, czyli drogi zadufania

Na forum Bezpieczeństwo na drodze udało się zosrganizować akcję, która polega na tym, że forumowicze pytają, a eksperci z GDDKIA mają odpowiedzieć w ciągu dwóch tygodni.

Akcja miała spory odzew wsród uczestników forum, którzy zadali wiele interesujących i czasem trudnych pytań. Po czterech tygodniach zostały umieszczone pierwsze odpowiedzi:

Pytanie: Zwężenie drogi w zalożeniu ma służyć zmuszeniu kierowcy do zmniejszenia prędkosci. Tylko czy osoba, w której głowie powstało takie założenie, zadała sobie trud zastanowienia sie jak na wysokości wysepki bezpiecznie ominąć pieszego czy rowerzystę? W dzień nie ma być może większego problemu, ale w ciemności (w naszym polozeniu geograficznym znaczna część ludzkiej aktywności, to czas pomiędzy zmierzchem, a świtem), zwykle nieoświetlonych "miekkich" widzi sie w ostatniej chwili. I nie ma miejsca na manewr...

GDDKIA: Omijanie pieszego na przejściu jest niezgodne z przepisami ruchu
drogowego. NA WYSOKOŚCI WYSEPKI NIE OMIJAMY PIESZEGO, LECZ GO
PRZEPUSZCZAMY!

Tiges: czy tylko ja mam wrażenie, ze odpowiedź jest nie na temat?

Pytanie: Dlaczego wysepki nie wyposażone w mur oporowy "reklamowane" są jako azyle dla pieszych. To nie są azyle - to pułapki. Szczególnie na drogach o wielkim nateżeniu ruchu ciężkiego. Prosze sobie kiedyś stanąć na środku drogi pomiędzy dwiema kolumnami TIRow... Wystaczy chwila nieuwagi albo awaria (wystarczy jedna poluzowana taśma od plandeki...). Wpuszczanie pieszych na środek ruchliwej drogi, to proszenie sie o nieszczęście.

GDDKIA: W przypadku dużego natężenia ruchu stosuje się przejścia z
sygnalizacją świetlną wzbudzaną przez pieszego. Kwestia bezpieczeństwa pieszego jest także kwestią kultury kierowców.

Tiges: Hmmm... Ja ma DK8 nie widziałem wielu przejść ze światłami. Widziałem natomiast staranowane znaki na wysepkach.

Pytanie: Dlaczego wysepki (tak bezpieczne, ze słusznie oznakowywane są jako "inne niebezpieczeństwo") oznakowane są tylko po prawej stronie jezdni, skoro stanowia zagrożenie dla wyprzedzajacych, a nie dla jadących swoim pasem? Argument o tym, że wysepki są oświetlone itd. odpada, bo niemała część wysepek nie ma oznakowania, po tym, jak ktoś je zniszczył. Nie mówiac już o tym, że patrzący z założenia w lewą stronę, szykujący się do wyprzedzania (np. zasłaniającego widoczność TIRa) prędzej zobaczy umieszczony na lewym poboczu znak, niż stojaca w osi jezdni wysepkę - nawet oświetlona. Znak ostrzegający o wysepce umieszczony po lewej stronie jezdni znacznie zwiekszyłby
bezpieczenstwo.


GDDKIA: Zgodnie z obowiązującymi przepisami znaki umieszcza się :
1) po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią, jeżeli dotyczą jadących
wszystkimi pasami ruchu:
2) nad poszczególnymi pasami ruchu,jeżeli dotyczą jadących tylko
tymi pasami ruchu:
3) po lewej stronie jezdni:
a) samodzielnie, jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w
sprawie znakówi sygnałów drogowych,
b) jako powtórzenie znaków umieszczonych po prawej stronie na
drogach dwujezdniowych,których jezdnie posiadają więcej niż jeden
pas ruchu,
c) na drodze jednokierunkowej,przy czym jako obowiązkowe dotyczy to
znakow D-6;D-6a;D-6b oraz znaków kategorii G.

Tiges: czyli tak naprawdę, że o co?

Pytanie: I ostatnia kwestia. Kiedyś w małej miejscowości zepsuł mi sie samochód i kilka godzin czekałem na lawetę. Z nudow obserwowalem jak "tubylcy" korzystają z dobrodziejstw rzadko rozmieszczonych wysepek. Otoż nie korzytają i nawet trudno im sie dziwić. Wysepka i kreski na jezdni nie zwiekszają ich bezpieczeństwa (szczególnie poza oznaczonym terenem zabudowanym), a trzeba nadkładac drogi. Wysepki sluża więc tylko szykanowaniu ruchu i zasłanianiu tych, których i bez świecących budowli na środku drogi kiepsko widać.

GDDKIA: 1. Przedmiotowe wyspy wyodrębnione krawężnikami, jak również
azyle dla pieszych lokalizowane są na drogach w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez jego spowalnianie. Tego typu urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczane są w miejscach gdzie przede wszystkich występują potoki poprzecznego ruchu pieszych tj. na przejściach dla pieszych oraz do wydzielania pasów do lewoskrętów celem sprawnej kanalizacji potoków ruchu.

2. Wyspy wyodrębnione krawężnikami oraz azyle dla pieszych zgodnie z treścią pkt 2.5 załącznika nr 3 do przywołanego powyżej rozporządzenia znakowane są za pomocą słupków przeszkodowych U-5 oraz w zależności od rodzaju wyspy znakami pionowymi C-9, C-10, bądź C-11. Stosuje się również tablice T-18 w celu oznaczenia miejsca, w którym występuje nieoczekiwana zmiana przebiegu drogi. Dodatkowo przed wyspą umieszcza się również znaki poziome: P-21 (powierzchnia
wyłączona z ruchu) oraz P-4 (linia podwójna ciągła). Wynika to z faktu, że w obszarze tego typu wysp lub azyli przepisy zabraniają wykonywania manewrów wyprzedzania (np. przejście dla pieszych).

Tiges: Oczekiwaliśmy rzeczowej dyskusji a ostrzymaliśmy miałkie odpowiedzi w stylu: tak ma być, a wy się nie znacie i mamy na to papier urzędowy i załączniki. Jak na razie cała akcja to wielka klapa. Na wiele pytań nie ma odpowiedzi od kilku tygodni. Czy coś się zmieni? Mam wątpliwości.